W tegorocznym konkursie należało odpowiedzieć na pytania zawarte w ankiecie, a dotyczące nie tylko inwestycji proekologicznych, ale także m.in. procedur wdrożonych w firmie, obowiązujących standardów, podnoszenia kwalifikacji pracowników i działań na rzecz integracji lokalnych społeczności oraz dołączyć – zgodnie z postanowieniami regulaminu konkursu – dokumentację potwierdzającą realizację inwestycji lub wdrożenie wspomnianych procedur bądź działań na rzecz integracji lokalnych społeczności.
Spośród nadesłanych zgłoszeń w tegorocznej edycji Konkursu Lider rynku nieruchomości – Zarządca Roku, spełniających kryteria konkursowe, kapituła konkursu wyłoniła 21 zwycięzców w czterech kategoriach: małych firm zarządzających, średnich, dużych i ZGN-ów. Uroczyste wręczenie tytułu „Lider rynku nieruchomości – Zarządca Roku” miało miejsce w Warszawie, 6 czerwca br., podczas XV Forum dla Zarządców.
AMS Zarządzanie Nieruchomościami Łukasz Michalik w Ząbkach (fot. 1)
Firma zachęca wspólnoty do OZE, czego efektem są realne oszczędności w kosztach energii elektrycznej, co wpływa na obniżenie kosztów utrzymania nieruchomości. Wspiera wspólnoty w pozyskiwaniu grantów OZE z BGK, dzięki czemu okres zwrotu inwestycji skraca się do kilku lat.
Graden Zarządzanie Nieruchomościami Sp. z o.o. w Lublinie (fot. 2)
Ten lokalny, rodzinny zarządca, skutecznie konkuruje z większymi firmami, bo stawia na innowacyjność, jakość obsługi i zaangażowanie. Skutecznie wdraża innowacje: zaawansowane systemy komunikacji z mieszkańcami, inwestycje w efektywność energetyczną, nowatorskie rozwiązania organizacyjne, co obniża koszty i poprawia komfort życia.
Excell Property s.c. w Warszawie (fot. 3)
Indywidualne traktowanie każdej wspólnoty i dostosowywanie form działalności do oczekiwań mieszkańców, co najczęściej jest uwarunkowane ich wiekiem, a także zbieranie ofert od firm, zainteresowanych realizacją planowanych inwestycji, sprzyja budowaniu zaufania. Zwłaszcza że firma pomaga w negocjacji warunków płatności, a czasami w pozyskiwaniu kredytu kupieckiego.
Zarządzanie Nieruchomościami „Orzeł” Sp. z o.o. w Bytomiu (fot. 4)
Podejmują liczne działania na rzecz podniesienia komfortu życia mieszkańców poprzez realizację inwestycji, ograniczających zużycie energii, ale także poprzez troskę o zieleń, w tym nowe nasadzenia drzew. Wspierają wspólnoty w występowaniu o fundusze z budżetu partycypacyjnego.
Property-Ad Sp. z o.o. w Warszawie (fot. 5)
Poza generowaniem oszczędności m.in. poprzez montaż kompensatorów mocy biernej, stawiają na transparentną komunikację z klientami, wspierają zachowania proekologiczne przez eliminację papierowego obiegu dokumentów, a aplikacja, którą się posługują, zawiera również ankietę do oceny jakości zarządzania. Dla podniesienia komfortu życia zainstalowali Pakomatic, czyli domowe paczkomaty”, dostępne dla każdej firmy kurierskiej bezpłatnie.
Tech-Bud Sp. z o.o. w Warszawie (fot. 6)
Bardzo cieszy fakt, że firmy takie jak Tech-Bud cenią kontakty osobiste z mieszkańcami, a stałe, częste dyżury pozwalają na błyskawiczne reakcje na trudne sytuacje. Firma ta wspiera mieszkańców w inwestycjach, w tym m.in. w instalacje OZE.
TWA Administracja Wspólnot Mieszkaniowych w Gdańsku (fot. 7)
To trzypokoleniowa firma rodzinna, stawiająca mocno na jakość zarządzania. Liczne inwestycje, w tym w budynkach zabytkowych, często przed remontem mocno zaniedbanych, świadczą o trosce o powierzone im nieruchomości.
AZ.con Sp. z o.o. w Toruniu (fot. 8)
Podejmują wiele działań na rzecz ekologii, m.in. wymieniają oświetlenie na LED-owe, montują kompensatory mocy biernej, a w konsekwencji inwestycji modernizacyjnych, obniżają moc zamówioną energii cieplnej. Warto wspomnieć o wnioskach do budżetu partycypacyjnego i działaniach mediacyjnych przy gaszeniu sąsiedzkich konfliktów.
FD Zarządzanie Nieruchomościami z siedzibą w Lublinie (fot. 9)
Tu odnosi się wrażenie, że firma daje poczucie stabilizacji pracownikom, a poczucie bezpieczeństwa mieszkańcom, poprzez troskę o ich zdrowie i finanse. Dowody? Nieustanne informowanie, również podczas osobistych spotkań z mieszkańcami, o dotacjach i ulgach ekologicznych, w efekcie tych rozmów pojawiają się np. zbiorniki wód opadowych, systemy odzysku ciepła, instalacje OZE i pompy ciepła.
Gaudi Zarządzanie Nieruchomościami Sp. z o.o. w Warszawie (fot. 10)
Do swojej działalności podchodzą z dużą uwagą: szkolą pracowników, w tym z kompetencji miękkich, bez których nie da się uprawiać tego zawodu. W niektórych nieruchomościach w wyniku inwestycji w wymianę oświetlenia garażu, wygenerowali oszczędności w zużyciu energii elektrycznej, w innych montaż kompensatorów mocy biernej zapewnił te oszczędności. A wdrożenie systemów sterowania elektroniką węzłów cieplnych wraz z instalacją dała oszczędność w zużyciu ciepła na poziomie 30%.
Grupa Biurowiec X Sp. j. w Mysłowicach (fot. 11)
Poza twardymi inwestycjami, m.in. w instalację fotowoltaiczną, do czego firma przekonywała mieszkańców podczas licznych spotkań, nasz laureat pracuje nad integracją lokalnej społeczności, organizując m.in. Dzień Dziecka, Dzień Sąsiada, jarmarki. Bierze udział w projektach finansowanych z budżetu partycypacyjnego. I to jest ta rola zarządcy – edukacja mieszkańców i udowadnianie, że warto.
Imperium Zarządzanie Nieruchomościami Sp. z o.o. we Wrocławiu (fot. 12)
Standardy, procedury, standardy pracy, standardy obsługi klienta – to jest to, na co stawia firma. Bieżące sprawy są prowadzone i monitorowane w dedykowanym systemie CRM, który pilnuje, by żadne ze zgłoszeń nie pozostało bez realizacji. W przypadku zmiany statusu zgłoszenia m.in. realizacji i zamknięcia, pyta o ocenę jakości pracy pracownika.
Spółka ma też własny program zarówno twardych, jak i miękkich szkoleń pracowników, realizowany w systemie ciągłym.
Status Nieruchomości Sp. z o.o. w Warszawie (fot. 13)
Firma rozrosła się bardzo, teraz zarządza ok. 1 mln mkw. powierzchni, ale nie ustaje w dalszych staraniach. Podejmuje działania nie tylko na rzecz podniesienia wartości nieruchomości i wspólnie z mieszkańcami przygotowuje wnioski do budżetu partycypacyjnego, ale także dba o integrację społeczności lokalnej.
Tempo Obsługa Nieruchomości Sp. z o.o. w Gdyni (fot. 14)
To trzypokoleniowa firma zarządzająca, z wdrożonymi standardami pracy, obsługi klientów. I – co nie jest wcale typowe – standardami współpracy z urzędem miasta w Gdańsku w kwestiach dotyczących najmu krótkoterminowego czy też zanieczyszczeń środowiska. Ponadto zajmują się również inwestycjami, podnoszącymi wartość nieruchomości i poprawiającymi komfort życia mieszkańców. I rzecz bardzo ważna! Pilnują realizacji planu gospodarczego.
Lux-Dom Sp. z o.o. w Warszawie (fot. 15)
2 mln mkw. powierzchni użytkowej w zarządzaniu mówi już o zakresie niezbędnych działań, które trzeba podejmować. Jest to niewątpliwie wyzwanie, do którego trzeba przygotować pracowników, by poradzili sobie z każdym klientem, również pieniaczem. Stąd stawka na szkolenia miękkie z komunikacji, etykiety i cotygodniowe spotkania zarządców, na których omawia się bieżące sprawy i znajduje wspólne rozwiązania. Jak większość naszych laureatów realizuje inwestycje, przyjęte uchwałą przez wspólnotę. Ponadto firma otworzyła Akademię Lux-Dom.
Gestor Sp. z o.o. w Warszawie (fot. 16)
Gestor walczy skutecznie o wizerunek i należy to docenić. Szkoli pracowników z wykorzystania sztucznej inteligencji w zarządzaniu nieruchomościami, realizuje inwestycje prowadzące do energooszczędności i proekologiczne, np. wykorzystanie wody deszczowej, podejmuje działania dla utrzymania certyfikatu BREEM, pozyskując dofinansowania z Banku Gospodarstwa Krajowego.
Zakład Usług Mieszkaniowych w Kwidzynie (fot. 17)
To firma z dużym doświadczeniem w zarządzaniu nieruchomościami, wspiera modernizację budynków mieszkalnych znajdujących się w różnych częściach Kwidzyna, remontując historyczną tkankę miejską, co poprawia jej stan techniczny i estetykę, a także efektywność energetyczną. W przysłanej dokumentacji udowadnia, że inwestycje przyczyniły się do redukcji emisji gazów cieplarnianych, a tym samym do poprawy jakości powietrza.
Cieszy fakt, że coraz więcej Towarzystw Budownictwa Społecznego i zakładów zarządzających budynkami komunalnymi chce upublicznić swoje osiągnięcia, poddać działalność zewnętrznej ocenie. To całkiem nowy i cenny trend, a naprawdę mają czym się pochwalić.
Administracja Budynków Komunalnych w Lidzbarku Warmińskim (fot. 18)
Administracja Budynków Komunalnych w Lidzbarku realizuje inwestycje podnoszące wartość nieruchomości poprawiające estetykę budynków poprzez remonty, termomodernizacje, montaż PV i PC, modernizację systemów grzewczych. Inicjują wspólne z mieszkańcami działania na rzecz terenów zielonych.
Miejska Administracja Budynków Komunalnych w Ostródzie (fot. 19)
Realizują liczne inwestycje poprawiające dostępność dla osób z niepełnosprawnościami i energooszczędne. Co więcej, nie szczędzą czasu na edukację mieszkańców w dziedzinie oszczędności energii elektrycznej czy energii cieplnej, gospodarki odpadami, sposobów obniżania kosztów energii.
Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w Piekarach Śląskich (fot. 20)
Od kilku już lat w naszym konkursie bierze udział Zagład Gospodarki Mieszkaniowej w Piekarach Śląskich. Dyrektor Wioletta Bielawska co roku prezentuje nowe pomysły i zrealizowane inwestycje – często z dofinasowaniem z różnych źródeł – i kolejnymi planami. Realizacja tych zamierzeń idzie im świetnie, co doceniło jury.
Miejski Zarząd Budynków Mieszkalnych w Rzeszowie (fot. 21)
Inwestują w poprawę dostępności do nieruchomości osób z niepełnosprawnościami. Realizują inwestycje energooszczędne, a w ramach działań proekologicznych instalują systemy do zbierania i wykorzystywania wody deszczowej. Prowadzą regularne kampanie edukacyjne dla mieszkańców na temat efektywnego korzystania z energii, ograniczania strat ciepła oraz właściwego postępowania z odpadami. Wspierają zazielenianie przestrzeni wspólnych, a także mobilność ekologiczną i inicjatywy car-sharingowych wśród mieszkańców.
Gratulujemy wszystkim laureatom, a uczestnikom konferencji stacjonarnej i online dziękujemy, że byli z nami i zapraszamy za rok na XVI Forum dla Zarządców!
/fot. Amadeusz Andrzejewski/
Redakcja czasopisma „Administrator i Menedżer Nieruchomości”
ul. Karczewska 18 | 04-112 Warszawa
e-mail: redakcja@administrator24.info
tel. 22 512 60 93
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.